Rauman kaupunki viihdeteollisuuden kartalle

Olemme pohtineet erilaisia vaihtoehtoja markkinoida Rauman kaupunkia kustannustehokkaasti mediassa ja oli tullut aika lähteä tutustumaan Raumaan, ottamaan valokuvia kuvauskohteista. En ollut aiemmin käynyt Raumalla, joten tietoni perustuivat mediasta saamaani mielikuvaan, jossa Rauma oli keskikokoinen rannikkokaupunki, joka on tunnettu jääkiekkojoukkueestaan, satamasta ja puunjalostusteollisuudesta. Luin netistä lisää yleistietoa Raumasta ja etsin Googlen avulla kuvia ja videoita, joiden avulla voisin tehdä tarkemman matkasuunnitelman. Kävisin matkalla läpi keskeisimmät nähtävyydet (Vanha Rauma) ja etsisin muultakin Raumalta erilaisiin tuotantoideoihin sopivia kuvauspaikkoja.




Lähdin 13.4 Tampereelta ajelemaan kohti Raumaa ja ensiksi kävin valokuvaamassa Vanhan Rauman kuvauskohteita. Vanha Rauma on Maailman perintökohde ja oli todellakin tutustumisen arvoinen. Se sopii erinomaisesti monien erilaisten genrejen tuotantopaikaksi, mutta eritoten mielestäni sinne sopivat historialliset produktiot ja lasten TV-sarjat tai elokuvat. Vanhan Rauman kuvausalueet on helppo eristää, zoomia ei paljoa tarvitse ja vaikka käsivaralla GoPro:lla pystyisi tekemään laadukkaita produktioita.

Vanhan Rauman jälkeen kävin Rauman sataman ulkopuolella ottamassa valokuvia, koska ulkopuolisilla ei ole pääsyä satama-alueelle. Satama sopii hyvin action-elokuviin, extreme-videoihin ja satama aiheisiin sarjoihin.
Lopuksi suuntasin reittini lähiöiden kautta Rauman keskustaan. Keskusta olikin koko retken ehdottomasti positiivisin kohde. Rauman keskustan kanaalit, monipuoliset arkkitehtuuriset kohteet ja Äijänsuon liikuntakeskusalue herättivät erilaisia visioita tehdä mainoksia tai TV-sarjoja
Kävin monia keskusteluita raumalaisten kanssa ja kerroin meidän ryhmän ideasta eli tavoittaa viihdeteollisuuden päättäjät viihteen avulla, tekemällä sanasta Rauma käsite/ tuote/ adjektiivi/  brändi. Suhtautuminen ideaan oli hyvin myötäsukaista. Mediaseksikkäin ja kustannustehokkain tapa on tehdä Raumasta lyhytelokuva, jonka taiteellinen innovaatio on yhteisöelokuva, jossa raumalaisilta yleisökilpailun avulla kerätään valokuvia ja videomateriaalia, jotka yhdistetään produktioksi, jossa kaikki raumalaiset ovat ainakin hengessä mukana.
Paikan päällä oli yllätys, kuinka kaunis kaupunki Rauma on ja kuinka monipuolisesti valokuvauksellisia kohteita löytyi. Tännehän pitää tulla uudestaan!!

Kommentit

Suositut tekstit