Esan näkökulmasta

Blogiteksti 18.5.2018 - Yhteenveto projektista

Kevät oli tullut ja Grande Final-päivä aukeni enteellisesti hyvin aurinkoisena. Satakunnan ammattikorkeakoululla odotti yllätys, tilaisuus olikin siirretty Eurooppa-päivän takia Apparaattiin , joka on paljon pienempi tila. Hmm. Myös ständillä varaamani näyttö loisti poissaolollaan, mutta ständille tekemäni juliste oli sentään esillä.  

Meidän ryhmän vuoro tuli viimeisenä. Oli muuten todella kiva päästä vihdoinkin esiintymään.  Vaikka oli ollut mielenkiintoista seurata muiden ryhmien ratkaisuehdotuksia toimeksiantoihin, oli odottavan aika oli ollut pitkä.
Minulla on ollut pikkupoikana r, s ja f-vika ja olen änkyttänyt, josta syystä edelleen joka kerta esiintyminen hieman jännittää. Kun olin aloittamassa esitystä, huomasin että näytöllä on väärä PowerPoint. Piti tehdä nopea päätös, joko jatkaa esitystä tai alkaa etsimään koulun koneelta omaa PowerPointiani. Koska olimme viimeinen ryhmä, päätin kuitenkin vetää esityksen ns. lonkalta.
No sehän meni aivan poskelleen, punainen lanka puuttui ja asioita unohtui kertoa. Näin tällä kertaa. Onneksi pääsin esityksen jälkeen kertomaan projektista tärkeimmät kohdat Rauman kaupungin edustajalle. Sinänsä opettavainen moka: kaikkeen pitää yrittää varautua ja esityslistan kohdat pitää itse varmistaa, niin että kaikki menee niin kuin on suunniteltu.


Omia kokemuksia yhteenvetona projektista.  

Toimeksiantona oli tehdä Rauman kaupungille suunnitelma, jonka avulla se pääsee viihdeteollisuuden kartalle. Mielestäni saavutimme tavoitteen. Pohdimme ryhmässä erilaisia lähestymiskulmia ja lopulta päädyimme käyttämään markkinoinnissa hyväksi sosiaalista mediaa, koska se on kustannustehokas tapa tavoittaa oikea kohderyhmä. Käytännössä se tarkoittaa  sitä että tehdään Raumasta lyhytelokuva, jossa on jokin uusi teknologinen ja/tai taiteellinen innovaatio, jotta markkinointiviesti leviää ympäri maailman, jolloin sanasta Rauma tulee adjektiivi.

Projektin tärkeä kulminoitumispiste oli käynti paikan päällä Raumalla, jossa kiteytyi Rauman hyvät mahdollisuudet viihdeteollisuudessa, joita ovat monipuoliset näyttävät ympäristöt ja kuvauskohteet sekä pienen kaupungin edut (kustannustehokkuus, välimatkat, organisointi) että ystävälliset raumalaiset (joukkoistaminen, hegemonia, verkostojen luominen).

Projekti lähti hitaasti liikkeelle, joten lopussa tuli hieman kiire. Toisaalta projekti opetti monipuolisesti viestinnästä, projektinhallinnasta ja avarsi omaa tietoisuutta viihdeteollisuudesta. Valitettavasti aika ei enää riittänyt esim. lyhytelokuvan tekemiseen, jossa olisi voinut käytännössä kokeilla ideoiden toimivuutta. Ensi kerralla sitten,…  kesällä takaisin Raumalle.



Kommentit

Suositut tekstit